Lordan Zafranović

Sa Lordanom na Visu

Oduvek sam volela letnje bioskope. Ta skrivena mesta blizu rive su dodavala uzbuđenje toplim noćima na raznim hrvatskim ostrvima. Ponekad smo sestra i ja išle same u bioskop dok bi roditelji sedeli u nekoj kafani. Mama je volela da se igra i od svega pravil “kino”, tako da bi se ona krišom uvukla u bioskop zadnjih 10 minuta projekcije, dovoljno da pohvata o čemu se radi, a da bi nas kasnije zezala da je ona već gledala taj film (iako su u to vreme to sve bile premijere koje se nikada nisu emitovale na TV-u).

“Okupaciju u 26 slika” sam gledala na televiziji prvi put. Sećam se da sam bila toliko mala da mi je ovaj film izazivao jezu i strah. Kasnije sam ga još mnogo puta gledala i premotavala neke scene. Lordan Zafranović je ime koje će zauvek biti zapamćeno po Okupaciji. A Okupacija po mnogo čemu burnom: polarizovanim političkim stavovima, nagradama, kritikama, a onda i filmskoj slobodi i raskošnom jeziku koji oslobađa. Lordan je prikazao zlo koje pravi ideologija ali kroz intimnu priču o uništenim porodičnim i prijateljskim odnosima. Primitivizam kao ekstravagancija, kič i dekadencija koju su nacisti i fašisti doneli u prefinjeni Dubrovnik. Naturalizam i groteska. I na kraju, možda najeksplicitniji prikaz nasilja u istoriji jugoslovenskog filma (pokolj u autobusu).

A onda ovog leta na Visu vidim da se organizuje “35mm Film Festival Vis” i da je gost naravno Lordan Zafranović. Lordan puši i gleda svoj film iz prvog reda, ispod zvezdanog neba, uz zvuke talasa koji udaraju u stene ispod, komentariše sa prijateljima detalje iz filma. Film je posebna magija, to svi znamo, ali zamislite kako diše publika na ovakvom mestu?

Sutradan smo se našli u Dionisu. Lordan je čovek “velikog zamaha” od kojeg sam imala tremu. On može da vam priča priče i zavodi vas kroz slike u koje vas uvlači. Kako je prvi put stigao na Vis u kartonskoj kutiji kao nedonošče, kad ga je majka ispustila na rivi pa su mislili da je umro, kako su on i Mirko Kovač putovali celo leto tražeći inspiraciju i mir za pisanje scenarija, o Dubrovniku, glumcima, o budućnosti filma.

Bio je topli septembarski dan, pored nas su sedeli turisti koji nikada nisu gledali Okupaciju niti iskusili 35mm film u bioskopu. Lordan je punio pikslu i ispijao špricer, a ja sam razmišljala o onoj maloj Nataši koja se noću vraća iz letnjeg kina i zamišlja da je jedna od glumica, bučno udarajuću klompama po Stradunu i zveckajući narukvicama kao da su baš one prave iz filma, koji se samo to veče davao a kome verovatno ni ime nisam zapamtila.

Linkovi:

Likovi i događaji u ovoj priči su delimično izmišljeni. Bilo kakva prividna sličnost sa stvarnim osobama ili događajima je bila namera autora, ali može biti i slučajnost ili rezultat Vaše vlastite uznemirene mašte.

Podeli sa prijateljima
Nataša

Producentkinja (po zvanju i DNK zapisu).
Kreativna liderka u poslu.
Preduzetnica. Umetnica. Kustos i narator.
Multitasking talent. Improvizatorka. Pronalazač.
Kolekcionar.

@natasa_nick
@myjourney.rs

guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Најстарије
Најновије Највише гласова
Уграђене повратне информације
Погледај све коментаре

Povežimo se na Instagramu

Kolačići nam pomažu da obezbedimo najbolje iskustvo na našem web sajtu. Korišćenjem našeg sajta saglasni ste sa upotrebom kolačića.